Hemma på vår gata – utställning på Göteborgs Stadsmuseum med dialog

, ,


Hemma på vår gata – utställning och deltagandeprojekt
Visades på Göteborgs Stadsmuseum 2014. Finansiär: Kulturbryggan, VG-regionen.
Med ark MSA Magdalena Forshamn.

I Hemma på vår gata möter sju skolklasser sju arkitektkontor, som tolkar och gestaltar elevernas boendevisioner. Vi kallar det collagedialog – ett sätt att delta i utformandet av stad och ställen där vi bor, lever och möts eller passerar varandra i det offentliga rummet. Collagedialog är egentligen enkelt men handlar om mycket: individ, grupp, samhälle, livsstil, hållbar stadsutveckling, demokrati, lek, lycka och (riktigt) bra stadsgestaltning och arkitektur.

Hemma på vår gata handlar om att utveckla dialogmöten mellan boende/medborgare/invånare och professionella och visa ny, spännande och progressiv arkitektur och stadsbyggnad i Göteborg.Och att faktiskt visa hur dialog och progressiv design hänger samman.

Den enskilda elevens visioner om boende och stadsliv går i dialog med klasskamraternas visioner och de provar på att jobba sig samman (de ska helt enkelt bli grannar). Gruppen möter i sin tur arkitektgruppen i dialog. Arkitekterna ska under slutskedet visa och få respons från klassen, på vad de i sin konstnärliga designinsats håller på att åstadkomma: synteser, tolkningar, reaktioner och även identifierat vad som fattas eller kan göras mer gemensamt och smart resursmässigt. Ofta handlar det om att behöva öka graden av gemensamt, sammanfogat och offentligt. De har även fört in sina egna – professionella – visioner för boende och stadsliv.

Projektet avslutades med en utställning på Göteborgs Stadsmuseum där skolklassernas collage visades tillsammans med arkitekternas modeller och idéplanscher.
Mer info på projektets hemsida: www.hemmapavargata.se

Andra projekt